NINCS ELÉG INFÓM, HOGY MIKOR LESZ INFÓM :) 

MENÜ

 

ÉRETTSÉGIK

OKTV

c# tankönyvek

04.24.

  1. Írj egy programot, amely egy N elemet tartalmazó tömbről megmondja, hogy a szomszédos elemek között mekkora legnagyobb különbség!
  2. Írj egy programot, mely egy paraméterként kapott összegről eldönti, hogy a különböző érmékből (1, 2, 5, 10, 20, 50, 100, 200) hány darab szükséges ahhoz, hogy összértékük ennyi legyen, de lehető legkevesebb érmét használjunk fel!
  3. Írj egy programot, mely mindaddig beolvas egy egész értéket a billentyűzetről, amíg a felhasználó egy öttel osztható páratlan számot nem ír be!
  4. Írj egy programot, mely egy N db valós számot tartalmazó tömb elemeiről megmondja, hogy olyan eleme van, megy az értékek átlagától maximum 10-zel tér el!
  5. Írj egy programot, mely szöveg file beolvasása során megállapítja melyik karakter hányszor fordult elő a file-ban!
  6. Írj egy függvényt, mely paraméterként megkapja két pont (X,Y) koordinátáit és visszaadja a két pont távolságát!
  7. Olvasd be az adatokat, a mátrix, és mátrix2 txt file-okból. Mindkettőben 6 sor, és 6 oszlop van. Utána végezzétek el, a mátrixok közötti összeadás, és szorzás műveletet. A kész eredményeket írjátok ki egy megoldas.txt file-ba. 
  8. Írj egy programot, mely egy NxN-es valós mátrix főátlója alatti elemek összegét határozza meg!
  9. Írj egy olyan programot, mely egy NxN-es mátrixról eldönti, hogy van e benne két olyan azonos értékű elem, amelyek közvetlenül egymás alatt vagy mellett helyezkednek el!
  10. Írj egy olyan eljárást, mely kap egy egész paramétert (N) és a képernyőre írat egy olyan NxN es elrendezést, ahol minden elem a legkisebb értéket tartalmazza azok közül, hogy hány elem van tőle jobbra, balra, felette és alatta! (N<10)

 

 

 

01.23.

Ismétlésre néhány feladat! Teszt! Mennyit gyakoroltál az elmúlt 1 hónapban?

  1. Olvass be négy számot, és írd ki a második legnagyobbat!
  2. Számold ki két szám legnagyobb közös osztóját!
  3. Készíts programot, ami kiír egy beolvasott stringet megfordítva!
  4. Olvass be egy számot, majd írd ki számjegyei összegét!
  5. Addig dobálunk egy szabályos dobókockát, amíg ki nem jön egymás után három hatos. Ezalatt hányszor dobtunk 1-est?
  6. Keresünk 4 db olyan 4 jegyű, egymás után következő számot, melyek oszthatóak a jegyeik összegével!
  7. Egy tengerparti üdülőhelyen N napon keresztül naponta kétszer mérik a vízállást, majd egyszerű statisztikai számításokat végeznek el a rögzített adatokkal. Készítsen programot, amely lehetővé teszi az adatok rögzítését, illetve a számítások elvégzését az alábbiak szerint!
    – A program tegye lehetővé az adatok bevitelét a billentyűzetről!
    o A program kérje be a napok számát, illetve az egyes napokon mért két vízállásértéket!
    o A napok száma és a vízállásértékek pozitív egész számok. A vízállásértékek cm-ben vannak megadva.
    o A bevitt két értéket az aznap mért minimális és maximális vízállásnak tekintjük.
    o A vízállásértékeket a program egyetlen, egész számokból álló tömbben tárolja el, mégpedig úgy, hogy az egy napon mért két vízállásérték egymást kövesse, előbb a minimum, utána pedig a maximumérték.
    o Ha a felhasználó ehhez képest rossz sorrendben adja meg a két adatot, akkor a program cserélje meg azokat!
    o A bemenő adatokkal kapcsolatban semmilyen egyéb ellenőrzést nem kell végezni, tehát feltételezzük, hogy a felhasználó pozitív egész értékeket ad meg.
    o Példa: ha a felhasználó 3 napra a következő értékeket adja meg: 345 és 312; 298 és 335; 302 és 299, akkor az adatbekérés után a tömbben a számok a következő sorrendben találhatók: 312, 345, 298, 335, 299, 302.
    – A program listázza ki táblázatszerűen (oszlopokba rendezetten) a napok sorszámát, valaminta minimális és maximális vízállást! A táblázatnak legyen fejléce!
    Minta:
    Sorszám Minimum (cm) Maximum (cm)
        1.             312                 345
        2.             298                 335
        3.             299                 302
    – A program határozza meg a napi ingadozások (a napi maximum és minimumértékek közötti különbségek) átlagát! Az átlag egészre kerekített érték legyen!
    – A program határozza meg, hogy volt-e olyan nap, amelyen az átlagot meghaladó volt a napi ingadozás! Ha volt, akkor írja ki az első ilyen nap sorszámát, ha pedig nem, akkor adjon ennek megfelelő üzenetet!
  8. Írjon programot, amely egy dolgozat eredményeinek az elemzését segíti! 
    – A program tegye lehetővé a dolgozatjegyek egyenkénti beírását! Csak létező érdemjegyet lehessen beírni, az adatbevitel végét a felhasználó határozza meg, pl. érdemjegy helyett a 0 végjel beírásával!
    – A program határozza meg, hogy melyik érdemjegyből hány darab született, és listázza ezt ki táblázatszerűen! A táblázat első sorában az 5-ök darabszáma jelenjen meg, utána a 4-eké, és így tovább! A táblázatnak legyen fejléce!
    – A program határozza meg, hogy mely érdemjegy(ek) szerepelt(ek) a leggyakrabban a dolgozat eredményei között!
  9. Kérd be, 3 pont koordinátáját, és döntsd el, hogy egy egyenesen vannak-e!
  10. Készítsd el, a 21-es játékot!

 

 

12.05.

1. Egy autó üzemanyag-fogyasztását olyan módon adjuk meg, hogy 100 kilométer távolságú út megtételéhez hány liter benzinre van szüksége. 

Készítsen programot, amely billentyűzetről beolvassa egy autó fogyasztását, üzemanyagtartályának űrtartalmát, valamint a jármű által megteendő út hosszát, és a fenti adatok alapján megállapítja, hogy kell-e tankolnia az autónak az adott hosszúságú út során amennyiben tele tankkal indult útnak! A program megállapításának megfelelően írja képernyőre az alábbi mondatok közül a megfelelőt!
„Az út megtehető tankolás nélkül.”
„Az út során tankolni kell!”
Megjegyzés: Ha a fogyasztás F és az üzemanyagtartály térfogata V, akkor az autó egy tank benzinnel V*100/F kilométert tesz meg.

2. Egy sebességmérő műszer regisztrálja minden mellette elhaladó jármű sebességét km/h-ban. Az egyik irányba haladó járművek sebességét pozitív a másik irányba (szembe) haladókét negatív értékként tárolja a műszer. Készítsen programot amely lehetővé teszi, hogy a műszer által regisztrált adatokat billentyűzeten keresztül számítógépre vigyük!  Ezt te most oldd meg véletlen szám generátorral. A sebességadatokat (max. 100 db) a seb nevű tömbben tároljuk.
Az adatok eltárolása után a program határozza meg, hogy volt-e szabálysértő (szabálysértésen azt értjük, hogy valaki 100 km/h abszolút értékű sebességnél gyorsabban haladt), és ha igen, akkor az első szabálysértő hányadik rögzített elem volt a rögzített méréssorozatban és mennyivel lépte túl a sebességhatárt!
A meghatározott eredményt írja ki a képernyőre!

3. Készítsen programot, amely bekér billentyűzetről egy 3 jegyű pozitív egész számot és eldönti róla, hogy Armstrong-szám-e! A háromjegyű Armstrong-számokra igaz, hogy a számjegyei köbének
összege megegyezik az eredeti számmal, pl. 371 = 33+73+13. (3
3=27, 73=343, 13=1)
Az eredményt a képernyőre írassa ki!

4. Készítsen programot, mely beolvas egy időpontot (óra, perc, másodperc) a billentyűzetről, majd beolvas egy másik, az előzőnél későbbi időpontot! (A két időpont egy napra esik.) A program határozza meg és írja képernyőre a két időpont között eltelt időt óra:perc:másodperc formátumban! (Az időpontokat 24 órás formátumban adjuk meg, tehát 12:59:59 után 13:00:00 következik.)

5. Egy autó 100 km megtételéhez 8 liter benzint fogyaszt el. Hétfőn reggel teli tankkal adjuk át az autót a sofőrnek. A sofőr minden este teletankolja az autót és feljegyzi, hogy hány litert kellett az üzemanyagtartályba töltenie, hogy megteljen. Az autót vasárnap este tankolás után adja le a sofőr. (Feltehetjük, hogy az üzemanyag napközben egyszer sem fogyott ki.)
Készítsen programot, amely billentyűzetről beolvassa és egy tömbben tárolja a naponként tankolt üzemanyag-mennyiségeket! A beolvasás után a program határozza meg a héten elfogyasztott üzemanyag mennyiségét, majd írja képernyőre, hogy ezzel az üzemanyagmennyiséggel hány km-t tehetett meg a jármű!

6. A matematikában tökéletes számoknak nevezik azokat a pozitív egész számokat, amelyek felírhatók a saját maguknál kisebb osztóik összegeként. Például: 28 = 1+2+4+7+14.
Írjon programot, amely kiírja az összes, 10000-nél nem nagyobb tökéletes számot!
Segítség a teszteléshez: összesen 4 db ilyen szám van az adott intervallumban!

7. Írjon programot, amely egy dolgozat eredményeinek az elemzését segíti! 
– A program tegye lehetővé a dolgozatjegyek egyenkénti beírását! Csak létező érdemjegyet lehessen beírni, az adatbevitel végét a felhasználó határozza meg, pl. érdemjegy helyett a 0 végjel beírásával!
– A program határozza meg, hogy melyik érdemjegyből hány darab született, és listázza ezt ki táblázatszerűen! A táblázat első sorában az 5-ök darabszáma jelenjen meg, utána a 4-eké, és így tovább! A táblázatnak legyen fejléce!
– A program határozza meg, hogy mely érdemjegy(ek) szerepelt(ek) a leggyakrabban a dolgozat eredményei között!


8.
Egy akrobatikus snowboard versenyen részt vevő versenyzők kétféle pontszámot kapnak: az egyiket a bemutatott gyakorlat nehézségére, a másikat pedig a kivitelezés minőségére. Mindkét

pontszám értéke legalább 1 és legfeljebb 10 lehet. Törtpontszám is adható, de csak olyan, amelynek a törtrésze 0,5, pl. 3,5 vagy 8,5. A versenyen legfeljebb 10-en vehetnek részt!
Írjon programot, amely megvalósítja a versennyel kapcsolatosan az alábbi feladatokat!

  • A program tegye lehetővé a versenyzők pontszámainak a beolvasását a billentyűzetről! A beolvasás során a program jelenítse meg a következő versenyző sorszámát, és adjon lehetőséget a kétféle pontszám beírására!
  • A program ellenőrizze, hogy a beírt pontszámok a megfelelő intervallumba esnek-e, illetve, hogy a felhasználó nem írt-e be nem megengedett törtpontszámot (pl. 7,2)! Helytelen pontszám megadása esetén lehetőséget kell adni az újbóli beírásra, akár többször is, de hibaüzenetet nem kell adni! Típusellenőrzést nem kell végezni!
  • Az adatbevitel végét a felhasználó határozza meg, úgy, hogy a következő versenyző első pontszámaként 0 végjelet ír be! Ekkor a másik pontszámot már ne is kérje a program!
  • A program listázza ki táblázatszerűen (az alábbi mintához hasonlóan) a versenyzők sorszámát, valamint a gyakorlat nehézségére, illetve a kivitelezésre kapott pontszámot! A táblázatnak legyen fejléce!

Minta:

Sorszám

Nehézség

Kivitelezés

1.

 6

4.5

2.

3.5

9

  •     A program határozza meg az első olyan versenyző sorszámát, akinek a gyakorlatára kapottkétféle pontszám között a különbség 2-nél nagyobb, majd írja ki azt!

A program ne vizsgálja meg a szükségesnél több versenyző pontszámait!

11.14

1. Kérj be egy 1000-nél nagyobb négyjegyű számot a felhasználótól. Ellenőrízd, hogy megfelel-e a feltételnek, ha nem, akkor addig kérd, míg nem ad 1000-nél nagyobbat. Majd irasd ki a képernyőre, hogy a lehető legnagyobb címletekkel, hogy tudnád kifizetni azt az összeget.

2. Tökéletes számnak nevezzük az olyan számokat, melyeknek osztóinak összege (önmagát kivéve), megegyezik, magával a számmal. pl. 6 osztói: 1,2,3 , összegük:1+2+3=6

Határozd meg, 500-ig, hány ilyen számot találsz, és irasd ki a képernyőre őket.

3. D.D. Spencer "Játékok BASIC nyelven" címû könyvében található a következõ feladat. Az "indul a pap aludni" tükörmondat mintájára tükörszámoknak nevezhetjük azon számokat, melyeket visszafele olvasva, az eredetivel megegyezõ alakot kapunk. Ilyen számot természetesen elég könnyû csinálni, vagy találni. Ennél érdekesebb, hogy nem tükörszámokat tükörszámokká alakíthatunk az alábbi módon. Fordítsuk meg a számjegyek sorrendjét, s az így kapott számot adjuk az eredetihez. Ezt az eljárást addig folytassuk, míg az összeg tükörszám nem lesz. Például a 86-ból indulva: 86+68=154, 154+451=605, 605+506=1111; azaz három lépésben tükörszámhoz jutottunk. Erre az átalakításra a számok eltérõen reagálnak. Vannak, melyek egy lépésben átalakíthatók (például 43+34=77), s van olyan szám is, mely száz lépésen belül sem hajlandó átváltozni.

Feladat: Kérj be a felhasználótól egy számot, és alakítsd, tükör számmá! Irasd, ki, hogy ez hány lépésben sikerült!

 4. 

Varga Tamástól származik az alább ismertetendõ "osztójáték" névre hallgató fejtörõ. A játékosok felváltva mondogatják egy természetes szám pozitív osztóit, azzal a megszorítással, hogy elhangzott osztó további osztója már nem mondható. Azaz, ha a kiindulási szám a 36, s az elsõ játékos kimondta a 18-at, akkor a 9, vagy a 6 már nem "ér", de a második résztvevõ mondhatja például a 12-t. Az veszít, aki magát az alapszámot - példánkban a 36-ot - kénytelen bemondani. A feladat egy olyan program készítése, mely ezt a játékot a lehetõségek szerint minél intelligensebben játssza, tehát nem csak lépéseket tart nyilván, adminisztrál, hanem olyan ellenfél, "akit" nehéz (esetleg lehetetlen) megverni.

 

10.15

A 2004-es emeltszintű próbaérettségihez segítség.

Egyik lehetősé: Beolvasod egy string típusú változóba a 10 jegyet, és a string típusú változót úgy kezelve, mintha tömb lenne, és utána egész típusúra konvertálva, lehet vele számolni.

pl.

string s;
s = Console.ReadLine();
int i=Convert.ToInt16(s[0])-48;

Ebben az esetben az első karakterével tudsz már mint egésszel dolgozni. Azért kell 48-at kivonni belőle, mert az ASCII kódját adja vissza, és így lehet vissza kapni, az eredeti számot. EZ a -48 csak akkor szükséges, ha egy karakterből szeretnénk számot csinálni. Ha több karakterből szeretnéd, az már string, és azt a Convert:ToInt16 jól átkonvertálja számmá.

Ha a stringből több számjegyet szeretnél kivágni, akkor azt a következő utasítással lehet.

Az s string 0.1.2. karakteréből szeretnél számokat, akkor s.Substring(0,3) utasítással kijelölöd a 3 karaktert, és átkonvertálod.

A 0 a substringben azt jelöli, hogy hányadik karaktertől kezdődően kezded számolni a 3 karaktert. A 3 pedig a karakterek számát jelöli. Ez úgy működik mint az excelben a bal függvény. 

Ezek után már meg fogod tudni csinálni a string kezelését.

Jó munkát!

 

 

 

10.03

Tömbök

 

  1. Adott egy 10 elemű, egész típusú tömb. Töltsd fel véletlen számokkal, majd határozd meg a számok összegét. (Összegzés)
  2. Adott egy 10 elemű, egész típusú tömb. Töltsd fel véletlen számokkal, majd határozd meg a legnagyobb, és a legkisebb szám értékét! (Minimum, maximum kiválasztás)
  3. Adott egy 10 elemű, egész típusú tömb. Töltsd fel véletlen számokkal, majd kérj be egy egész számot a billentyűzetről, és döntsd el, hogy a bekért szám szerepel-e a 10 elemű tömbben! (Eldöntés)
  4. Adott egy 10 elemű, egész típusú tömb. Töltsd fel véletlen számokkal, majd válogasd ki, és írasd ki a páros számokat! (Kiválogatás)
  5. Állíts elő 50 véletlen számot 1 és 500 között.
    1. Válogasd ki a 100-nál nagyobb páratlan számokat!
    2. Válogasd ki a hárommal nem osztható páros számokat!
    3. Válogasd ki a 200-nál nem nagyobb és 300-nál nem kisebb számok közül azokat, melyek öttel oszthatók!
    4. Válogasd ki a 100 és 300 közé eső, 2-es számjeggyel kezdődő számokat!
    5. Keresd meg a legnagyobb 3-mal nem osztható, de 7-el osztható számot!
    6. Keresd azt a legkisebb számot, mely tartalmaz 3-as számjegyet!

09.26

Elágazásra feladatok

  1. Kérj be két számot, és döntsd el, hogy az egyik osztója-e a másiknak!
  2. Rendeztessünk sorba 3 egész számot!
  3. Három tetszőleges, számról döntse el a program hogy számtani sorozatot alkotnak e!
  4. Olvassunk be négy számot és határozzuk meg a páronkénti minimumok maximumát!
  5. Kérd be egy másodfokú egyenlet együtthatóit, és írja ki a program, hogy van-e valós megoldása, ha van, akkor adja meg az egyenlet gyökeit!

Ciklusra feladatok

  1. Add meg az első 100 szám összegét!
  2. Add meg egy szám faktoriális értékét!
  3. Határozzuk meg egy szám pozitív kitevőjű hatványát. Az alapot és a kitevőt is kérd be a billentyűzetről!

Vegyes feladatok

  1. Határozzuk meg egy bekért szám, osztóinak a számát!
  2. Írassuk ki egy bekért szám összes többszörösét, ami kisebb mint 100!
  3. Írasd ki a képernyőre, hogy egy bekért szám prím-e!
  4. Írj olyan programot, amely bekéri egy tetszőleges számtani sorozat első elemét, és a differenciát! Ezek után kiírja a képernyőre a számtani sorozat első 20 elemét, az elemeket egymástól vesszővel elválasztva, egy sorban!

 

GYAKORLÓ FELADATOK!

 1. Írasd ki az 5-ös szorzótbáblát a képernyőre úgy, hogy az 5-öt egy változóban tárolod. 

Amikor számot szeretnénk bekérni billentyűzetről, és deklaráltál egy int típusú változót, akkor a következő módon kell a billentyúzetről beolvasnod!

int szám;

szám=Console.ReadLine() esetén nem fogsz tudni számolni vele, mert a C# mindig karakter típusként olvas be. 

Viszont, ha átkonvertálod a karaktert számá, akkor utána teljes értékú int típusú változóként tudod kezelni. Ez így néz ki:

szám =Convert.ToInt16( Console.ReadLine());

2. Próbáld ki, hogy ezek után bekéred egy háromszög 3 oldalának hosszát, és kiírod a háromszög kerületét.

3. Kérj be 2 számot, és írd ki a szorzatukat, összegüket, különbségüket!

 JÓ GYAKORLÁST!

 

09.19

  1. Írjunk olyan programot, amely kiírja egy bekért szám szorzó tábláját!
  2. Írjunk olyan programot, amely megadja egy bekért szám faktoriális értékét!
  3. Írjunk olyan programot, amely kiírja az első 20 négyzetszámot!
  4. Írjunk olyan programot, amely kiírja 100-ig az összes felhasználó által megadott számmal osztható számot!
  5. Írjunk olyan programot, amely egy összegző ciklussal kiszámolja és kiírja 1-től 50-ig a páratlan, és külön a páros számok összegét!
  6. Írjunk olyan programot, amely kiszámolja és kiírja az alábbi változó növekményű számtani sorozat első 20 elemének összegét:3,5,8,12,17,23,30,stb.!
  7. Írjunk olyan programot, amely bekéri egy tetszőleges számtani sorozat első elemét, és a differenciát! Ezek után kiírja a képernyőre a számtani sorozat első 20 elemét, az elemeket egymástól vesszővel elválasztva, egy sorban!

 

Hírek

  • FIGYELEM!
    2010-02-01 12:44:43

    Figyelem!

    Örülük, hogy már mindenki tudja, hogy ezt az oldalt használjuk! !


Asztali nézet