04.24.
01.23.
Ismétlésre néhány feladat! Teszt! Mennyit gyakoroltál az elmúlt 1 hónapban?
12.05.
1. Egy autó üzemanyag-fogyasztását olyan módon adjuk meg, hogy 100 kilométer távolságú út megtételéhez hány liter benzinre van szüksége.
Készítsen programot, amely billentyűzetről beolvassa egy autó fogyasztását, üzemanyagtartályának űrtartalmát, valamint a jármű által megteendő út hosszát, és a fenti adatok alapján megállapítja, hogy kell-e tankolnia az autónak az adott hosszúságú út során amennyiben tele tankkal indult útnak! A program megállapításának megfelelően írja képernyőre az alábbi mondatok közül a megfelelőt!
„Az út megtehető tankolás nélkül.”
„Az út során tankolni kell!”
Megjegyzés: Ha a fogyasztás F és az üzemanyagtartály térfogata V, akkor az autó egy tank benzinnel V*100/F kilométert tesz meg.
2. Egy sebességmérő műszer regisztrálja minden mellette elhaladó jármű sebességét km/h-ban. Az egyik irányba haladó járművek sebességét pozitív a másik irányba (szembe) haladókét negatív értékként tárolja a műszer. Készítsen programot amely lehetővé teszi, hogy a műszer által regisztrált adatokat billentyűzeten keresztül számítógépre vigyük! Ezt te most oldd meg véletlen szám generátorral. A sebességadatokat (max. 100 db) a seb nevű tömbben tároljuk.
Az adatok eltárolása után a program határozza meg, hogy volt-e szabálysértő (szabálysértésen azt értjük, hogy valaki 100 km/h abszolút értékű sebességnél gyorsabban haladt), és ha igen, akkor az első szabálysértő hányadik rögzített elem volt a rögzített méréssorozatban és mennyivel lépte túl a sebességhatárt!
A meghatározott eredményt írja ki a képernyőre!
3. Készítsen programot, amely bekér billentyűzetről egy 3 jegyű pozitív egész számot és eldönti róla, hogy Armstrong-szám-e! A háromjegyű Armstrong-számokra igaz, hogy a számjegyei köbének
összege megegyezik az eredeti számmal, pl. 371 = 33+73+13. (33=27, 73=343, 13=1)
Az eredményt a képernyőre írassa ki!
4. Készítsen programot, mely beolvas egy időpontot (óra, perc, másodperc) a billentyűzetről, majd beolvas egy másik, az előzőnél későbbi időpontot! (A két időpont egy napra esik.) A program határozza meg és írja képernyőre a két időpont között eltelt időt óra:perc:másodperc formátumban! (Az időpontokat 24 órás formátumban adjuk meg, tehát 12:59:59 után 13:00:00 következik.)
5. Egy autó 100 km megtételéhez 8 liter benzint fogyaszt el. Hétfőn reggel teli tankkal adjuk át az autót a sofőrnek. A sofőr minden este teletankolja az autót és feljegyzi, hogy hány litert kellett az üzemanyagtartályba töltenie, hogy megteljen. Az autót vasárnap este tankolás után adja le a sofőr. (Feltehetjük, hogy az üzemanyag napközben egyszer sem fogyott ki.)
Készítsen programot, amely billentyűzetről beolvassa és egy tömbben tárolja a naponként tankolt üzemanyag-mennyiségeket! A beolvasás után a program határozza meg a héten elfogyasztott üzemanyag mennyiségét, majd írja képernyőre, hogy ezzel az üzemanyagmennyiséggel hány km-t tehetett meg a jármű!
6. A matematikában tökéletes számoknak nevezik azokat a pozitív egész számokat, amelyek felírhatók a saját maguknál kisebb osztóik összegeként. Például: 28 = 1+2+4+7+14.
Írjon programot, amely kiírja az összes, 10000-nél nem nagyobb tökéletes számot!
Segítség a teszteléshez: összesen 4 db ilyen szám van az adott intervallumban!
7. Írjon programot, amely egy dolgozat eredményeinek az elemzését segíti!
– A program tegye lehetővé a dolgozatjegyek egyenkénti beírását! Csak létező érdemjegyet lehessen beírni, az adatbevitel végét a felhasználó határozza meg, pl. érdemjegy helyett a 0 végjel beírásával!
– A program határozza meg, hogy melyik érdemjegyből hány darab született, és listázza ezt ki táblázatszerűen! A táblázat első sorában az 5-ök darabszáma jelenjen meg, utána a 4-eké, és így tovább! A táblázatnak legyen fejléce!
– A program határozza meg, hogy mely érdemjegy(ek) szerepelt(ek) a leggyakrabban a dolgozat eredményei között!
8.Egy akrobatikus snowboard versenyen részt vevő versenyzők kétféle pontszámot kapnak: az egyiket a bemutatott gyakorlat nehézségére, a másikat pedig a kivitelezés minőségére. Mindkét
pontszám értéke legalább 1 és legfeljebb 10 lehet. Törtpontszám is adható, de csak olyan, amelynek a törtrésze 0,5, pl. 3,5 vagy 8,5. A versenyen legfeljebb 10-en vehetnek részt!
Írjon programot, amely megvalósítja a versennyel kapcsolatosan az alábbi feladatokat!
Minta:
Sorszám |
Nehézség |
Kivitelezés |
1. |
6 |
4.5 |
2. |
3.5 |
9 |
A program ne vizsgálja meg a szükségesnél több versenyző pontszámait!
11.14
1. Kérj be egy 1000-nél nagyobb négyjegyű számot a felhasználótól. Ellenőrízd, hogy megfelel-e a feltételnek, ha nem, akkor addig kérd, míg nem ad 1000-nél nagyobbat. Majd irasd ki a képernyőre, hogy a lehető legnagyobb címletekkel, hogy tudnád kifizetni azt az összeget.
2. Tökéletes számnak nevezzük az olyan számokat, melyeknek osztóinak összege (önmagát kivéve), megegyezik, magával a számmal. pl. 6 osztói: 1,2,3 , összegük:1+2+3=6
Határozd meg, 500-ig, hány ilyen számot találsz, és irasd ki a képernyőre őket.
3. D.D. Spencer "Játékok BASIC nyelven" címû könyvében található a következõ feladat. Az "indul a pap aludni" tükörmondat mintájára tükörszámoknak nevezhetjük azon számokat, melyeket visszafele olvasva, az eredetivel megegyezõ alakot kapunk. Ilyen számot természetesen elég könnyû csinálni, vagy találni. Ennél érdekesebb, hogy nem tükörszámokat tükörszámokká alakíthatunk az alábbi módon. Fordítsuk meg a számjegyek sorrendjét, s az így kapott számot adjuk az eredetihez. Ezt az eljárást addig folytassuk, míg az összeg tükörszám nem lesz. Például a 86-ból indulva: 86+68=154, 154+451=605, 605+506=1111; azaz három lépésben tükörszámhoz jutottunk. Erre az átalakításra a számok eltérõen reagálnak. Vannak, melyek egy lépésben átalakíthatók (például 43+34=77), s van olyan szám is, mely száz lépésen belül sem hajlandó átváltozni.
Feladat: Kérj be a felhasználótól egy számot, és alakítsd, tükör számmá! Irasd, ki, hogy ez hány lépésben sikerült!
4.
Varga Tamástól származik az alább ismertetendõ "osztójáték" névre hallgató fejtörõ. A játékosok felváltva mondogatják egy természetes szám pozitív osztóit, azzal a megszorítással, hogy elhangzott osztó további osztója már nem mondható. Azaz, ha a kiindulási szám a 36, s az elsõ játékos kimondta a 18-at, akkor a 9, vagy a 6 már nem "ér", de a második résztvevõ mondhatja például a 12-t. Az veszít, aki magát az alapszámot - példánkban a 36-ot - kénytelen bemondani. A feladat egy olyan program készítése, mely ezt a játékot a lehetõségek szerint minél intelligensebben játssza, tehát nem csak lépéseket tart nyilván, adminisztrál, hanem olyan ellenfél, "akit" nehéz (esetleg lehetetlen) megverni.
10.15
A 2004-es emeltszintű próbaérettségihez segítség.
Egyik lehetősé: Beolvasod egy string típusú változóba a 10 jegyet, és a string típusú változót úgy kezelve, mintha tömb lenne, és utána egész típusúra konvertálva, lehet vele számolni.
pl.
string s;
s = Console.ReadLine();
int i=Convert.ToInt16(s[0])-48;
Ebben az esetben az első karakterével tudsz már mint egésszel dolgozni. Azért kell 48-at kivonni belőle, mert az ASCII kódját adja vissza, és így lehet vissza kapni, az eredeti számot. EZ a -48 csak akkor szükséges, ha egy karakterből szeretnénk számot csinálni. Ha több karakterből szeretnéd, az már string, és azt a Convert:ToInt16 jól átkonvertálja számmá.
Ha a stringből több számjegyet szeretnél kivágni, akkor azt a következő utasítással lehet.
Az s string 0.1.2. karakteréből szeretnél számokat, akkor s.Substring(0,3) utasítással kijelölöd a 3 karaktert, és átkonvertálod.
A 0 a substringben azt jelöli, hogy hányadik karaktertől kezdődően kezded számolni a 3 karaktert. A 3 pedig a karakterek számát jelöli. Ez úgy működik mint az excelben a bal függvény.
Ezek után már meg fogod tudni csinálni a string kezelését.
Jó munkát!
10.03
Tömbök
09.26
Elágazásra feladatok
Ciklusra feladatok
Vegyes feladatok
GYAKORLÓ FELADATOK!
1. Írasd ki az 5-ös szorzótbáblát a képernyőre úgy, hogy az 5-öt egy változóban tárolod.
Amikor számot szeretnénk bekérni billentyűzetről, és deklaráltál egy int típusú változót, akkor a következő módon kell a billentyúzetről beolvasnod!
int szám;
szám=Console.ReadLine() esetén nem fogsz tudni számolni vele, mert a C# mindig karakter típusként olvas be.
Viszont, ha átkonvertálod a karaktert számá, akkor utána teljes értékú int típusú változóként tudod kezelni. Ez így néz ki:
szám =Convert.ToInt16( Console.ReadLine());
2. Próbáld ki, hogy ezek után bekéred egy háromszög 3 oldalának hosszát, és kiírod a háromszög kerületét.
3. Kérj be 2 számot, és írd ki a szorzatukat, összegüket, különbségüket!
JÓ GYAKORLÁST!
09.19
Hírek
Figyelem!
Örülük, hogy már mindenki tudja, hogy ezt az oldalt használjuk! !